PK spoločenskovedných predmetov a telesnej a športovej výchovy

Predmetová komisia má 10 členov

1. SPOLOČENSKOVEDNÉ PREDMETY: slovenský jazyk a literatúra, dejepis, občianska náuka, náboženská výchova, etická výchova

Aktivity spoločenskovedných predmetov

  • Recitačné súťaže: Hviezdoslavov Kubín, Dilongova Trstená
  • Návšteva divadelných predstavení 
  • Literárne exkurzie – Liptovský Mikuláš (Múzeum Janka Kráľa, Spolok Tatrín a Žiadosti slovenského národa, historická mučiareň), Martin (Literárne múzeum, Národná knižnica), Orava (Rodný dom M. Kukučína v Jasenovej, Hájovňa P. O. Hviezdoslava a múzeum Mila Urbana – pod Babou horou)
  • Príprava slávnostných a kultúrnych podujatí
  • Aktivity v  školskej knižnici
  • Súťaž čitateľskej gramotnosti
  • Dejepisná exkurzia Osvienčim a Bratislava
  • Zapájanie sa do rôznych súťaží
  • Exkurzia: Po stopách Jána Pavla II. (Krakow – Sanktuárium Božieho milosrdenstva, Pamiatky na Waweli, Katedrálne múzeum, Jagelonská univerzita a iné)
  • Biblická olympiáda
  • Najzaujímavejšie podujatie v školskej knižnici
  • Súťaž Čítam, čítaš, čítame…
  • Súťaž Čitateľskej gramotnosti
  • Prezentiáda
  • Súťaže: Mladý Slovák, Mladý Európan
  • Olympiáda kritického myslenia
  • a iné

SLOVENSKÝ JAZYK A LITERATÚRA

Úlohou predmetu je sprostredkovať žiakom jazykové a všeobecné poznatky tak, aby získali všeobecný kultúrny rozhľad a formovali si estetické cítenie a celkovú kultúru vyjadrovania a správania. 

Slovenský jazyk  začína komunikáciou, pokračuje sloh. postupmi,  jazykovými štýlmi a jazykovednými disciplínami. 

Literatúra má esteticko-výchovné zameranie.  Jej obsahom je  súbor vybraných diel a ukážok zo slovenskej, českej a svetovej literatúry, ktorú žiaci poznávajú hlavne čítaním.  Čítanie spolu s interpretáciou literárnych diel tvorí základ vyučovania literatúry.

Predmet SJL rozvíja  intelektovú, mravnú a citovú stránku  osobnosti a schopnosť vnímať svet v jeho celistvosti.

Tento predmet je jedným z hlavných maturitných predmetov (pozostáva z maturitného testu, slohovej práce a ústnej odpovede).

 

DEJEPIS

Hlavnou funkciou dejepisu je formovať historické vedomie žiaka a získať historické vedomosti  zo svetovej, európskej, slovenskej a regionálnej miestnej perspektívy.  Takto vedie žiakov k úcte k vlastnému národu, k rozvíjaniu vlastenectva, v ktorom rezonuje i úcta k iným národom a etnikám a rešpektovanie kultúrnych a iných odlišností.

OBČIANSKA NÁUKA

Predmet sa významnou mierou podieľa na mravnom, občianskom a intelektuálnom rozvoji študentov, posilňuje ich všeobecné vzdelanie a prispieva k ich príprave na život.
Obsah je tvorený vybranými poznatkami z týchto spoločenských disciplín

  • etika, etiketa a estetika 
  • náuka o štáte, práve a ľudských právach a slobodách 
  • politológia
  • filozofia

NÁBOŽENSKÁ VÝCHOVA

  • formuje v človeku náboženské myslenie, svedomie a osobnú vieru ako prejav myslenia,
  • ponúka biblické posolstvo a učenie Cirkvi,
  • učí rozlišovať medzi tým, čo je akceptované spoločnosťou, a tým, čo je skutočne morálnym dobrom.

V  1. ročníku sa zameriavame na vzťahy a zodpovednosť (priateľstvo, vzťah s opačným pohlavím, otázky zmyslu života…

V  2. ročníku sú hlavnou témou hodnoty a rozhodnutia (zmysel svojho života, životný štýl, dekalóg, manželstvo…)

2. TELESNÁ A ŠPORTOVÁ VÝCHOVA

Cieľom predmetu je umožniť žiakom primerane sa oboznamovať, osvojovať, zdokonaľovať a upevňovať správne pohybové návyky a zručnosti, zvyšovať pohybovú gramotnosť, rozvíjať kondičné a koordinačné schopnosti.

V predmete telesná a športová výchova sa uplatňujú 4 moduly:

  • zdravie a jeho poruchy  
  • zdravý životný štýl  
  • telesná zdatnosť a pohybová výkonnosť 
  • športové činnosti pohybového režimu.  

1. ročník – kurz pohybových aktivít v prírode so zameraním na zimné športy (lyžiarsky kurz, snowbordový kurz) a účelové cvičenia (dvakrát za šk. rok v rozsahu 6 hodín).

2. ročník  – kurz pohybových aktivít v prírode so zameraním na letné športy (zdokonaľovací kurz plávania, turistický kurz resp. iné športy v prírode – zdokonaľovací lyžiarsky kurz) a účelové cvičenia (dvakrát za šk. rok v rozsahu 6 hodín). 

3. ročník – kurz ochrany života a zdravia (nadväzuje na  účelové cvičenia predchádzajúcich ročníkov). Trvanie kurzu 3 dni po 6 hodín výcviku. Kurz je súčasťou plánu práce školy. Účasť žiakov na kurze je povinná.